Ziua 67. Masa Critica

Daca e ultima vineri din luna, e Critical Mass. Pe seara, sub podul Waterloo, pe esplanada Tamisei, traditia londoneza ii atrage pe zeci si sute de ciclisti amatori, fiecare cu bicicletele lor, la un pelerinaj de seara prin traficul congestionat al arterelor din centrul metropolei.

Uneori se lasa cu accidente, puhoiul de biciclete invadand ca termitele pana si bulevardele largi punand pe picior gresit si nervii la incercare sutelor si miilor de soferi grabiti spre casele lor ori iesiti la sfarsit de saptamana in oras.

Traditia tine de ani buni. E o modalitate cu pedale a bransei ciclistilor de ocazie de a starni interesul publicului in privinta beneficiilor folosirii bicicletei, de a atrage atentia in privinta drepturilor si necesitatilor biciclistilor ca participanti la trafic si un fel de protest tacit vizavi de tot mai numeroasele automobile pe strazile noastre, care strazi, nu-i asa, nu s-au largit intre timp. Un mars de forta impotriva poluarii, a zgomotului, a agresivitatii crescande la volan…

Critical Mass nu e o inovatie londoneza, ci o initiativa traditionala in peste 300 de conurbatii din lume, avandu-si pare-se originile in Stockholmul anilor ’70 si fiind regularizata de cand biciclisti din San Francisco au iesit pentru prima oara in grup pe strazile orasului, intr-o vineri din septembrie 1992. Spontana sau nu, luarea de pozitie a ciclistilor e mai mult sau mai putin militanta. Pentru unii biciclisti, e ocazia lunara de a pedala in paralel cu necunoscuti din aceeasi breasla. Pentru altii, semnificatia e mai mare, tinand de idealul de a recuceri carosabilul, in fata invaziei pe patru roti.

Critical Mass, fara doar si poate, incurca itele pe strazi intr-una din cele mai agitate seri de vineri. Ultima din luna, cand oamenii tocmai si-au luat salariile si orasele sunt pline ochi. Un moment prielnic pentru a starni interesul, curiozitatea ori reactii dintre cele mai contradictorii. Cert e ca media londoneza a accidentelor tragice avand drept victime ciclisti este de peste unul pe luna, semn ca asfaltul metropolei este o adevarata jungla urbana.

Piste pentru ciclisti, la tot pasul. O curtoazie a automobilistilor, respectata tacit. Si totusi, inevitabilul incidentelor, mai mult sau mai putin grave, este o consecinta a aglomerarii din orasele noastre. Putin conteaza ca e vorba de Londra, Paris sau Roma…

Masa critica nu e neaparat un fenomen social ci mai degraba o coincidenta organizata. Participa cine vrea, existenta grupului conteaza. Se pedaleaza in grup, tocmai pentru a sugera puterea masei pe doua roti.

O masa critica, aratand cu degetul la tot mai numeroasele automobile si ambuteiaje pe care le produc. Poluare pe strazile noastre.

Un exemplu… http://www.urban75.org/photos/critical/july_2006.html

Si un altul, din care reiese ca nici macar organizatorii ad-hoc nu stiu care-i capul si coada Critical Mass… E o transhumanta urbana pe doua roti. E un mod de identificare cu „tribul” biciclistilor. E un nu masinilor. E multe lucruri intr-o plimbare la ora de trafic intens pe strazi aglomerate. E revansa biciclistilor in fata cailor putere. E Critical Mass. E 27 februarie… http://www.criticalmasslondon.org.uk/main.html

Etichete: , , , , , , , , , , , , ,

Un răspuns to “Ziua 67. Masa Critica”

  1. Irina Tomici Says:

    De fapt din China a pornit conceptul asta de masa critica de biciclisti, daca nu ma insel. Dar o fac/faceau la modul cel mai pragmatic, zilnic.
    Dat fiind ca numarul de masini era mare, la fel si numarul de biciclisti, si ca nu aveau niste reguli care sa dea si biciclistilor prioritate din cand in cand, acestia asteptau , la intersectii, sa se adune cat mai multi biciclisti ca sa poata traversa imensa intersectie in sigurantza. E vorba de sigurantza data de un grup mare: daca masinile nu s-ar sinchisi prea mult de un biciclist, altfel sta treaba cand sunt vreo 20+.

    Dupa San Francisco s-a raspandit in f multe orase, inclusiv cateva vin Romania. Eu de-abia astept ultima vineri a fiecarei luni, sa merg la MC in Timisoara! Surprinzator sau nu, incepe sa prinda treaba asta tot mai mult si pe aici.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: