Ziua 4. Puterea pedalei de Craciun

V-ati debarasat uneori de normele, convenientele si conformitatea sociala? Sa pasiti pentru o zi in alta directie, in alt ritm si pe o alta frecventa decat cea „in pas cu lumea”…  A efectua un asemenea experiment tocmai in ziua de Craciun e cu atat mai neconventional.

Doua roti, un sit si o forta motrice demna de luat in seama

Anuntul s-a referit la „2512 ride”. Un nume de cod care nu ne arunca peste 5 secole in viitor, ci care a oferit sansa amatorilor de plimbari cicliste sa impartaseasca in grup experienta rularii pe arterele Londrei in ziua de Craciun, cu oportunitatea de a avea cale libera gratie traficului rutier rarefiat si implicit posibilitatea de a savura la adevarata valoare ceea ce are capitala Regatului Unit de dezvaluit.

Deseori am alergat in grup in mediul urban insa niciodata intr-un asemenea grup, si mai numeros, pe doua roti. A fost editia a saptea a 2512, organizata de Southwark Cyclists, una dintre numeroasele infratiri cicliste de pe teritoriul Londrei. Practic fiecare „Borough” ori district al capitalei are un grup local de ciclisti, cu programul si activitati de rigoare.

Incalzire la 2512, ciclistii din Southwark au parcurs in ziua solstitiului de iarna, la initiativa artistei localnice Ana Laura Lopez de la Torre, ruta imprejmuitoare a districtului Southwark, in lungime de 17 mile. Atat pentru respectiva duminica… o patrula de granita in cea mai scurta zi a anului.

De Craciun, reunirea a fost de dimineata, la corabia-muzeu incendiata Cutty Sark, din Greenwich, cu un popas la baza podului London Bridge, de unde Londra a fost a noastra. La ora la care bunatatile sfaraiau in cuptor iar clinchetul paharelor rasuna din jurul cetinii de brad, aproape 100 de entuziasti abordau cu totul diferit o zi minunata.

Merry Christmas! ne-am urat la popasul dupa multe mile parcurse spre vest, in general urmand esplanada sudica a Tamisei, intr-un pub foarte pitoresc de la podul Putney, peste fluviu de stadionul lui Fulham. Cam pe unde se incheie traditionala cursa Oxford – Cambridge. Soferii au fost si mai ingaduitori decat de obicei iar destui dintre nu foarte numerosii pietoni ne-au aruncat bezele. Din balcoane, iesiti la o gura de aer ori o tigara, oameni sarbatorind Craciunul ne strigau din toata inima Merry Christmas! Iar noi raspundeam cu clopotelele din dotare. Pe diverse tonalitati, cum diversificata a fost si gama bicicletelor din dotare. Toate soiurile, chiar si cele gen sezlong, pe care, aproape de sol, rulezi lasat pe spate, in extensie…

Al doilea popas, dupa alte mile bune, de aceasta data spre nord-est, a fost intr-unul din putinele restaurante deschise in ziua de Craciun, pe „fasia libaneza” din Edgware Road. Am servit supa de linte, traditionala Kofta, cu verdeturi si salata, si baclava. Apa a inlocuit bauturile, ca doar trebuia sa revenim in trafic.

Nu stiu cum au trecut orele, dar ne-am trezit ruland pe intuneric, inapoi spre London Bridge. Intre timp, iesiti de la pranz, oamenii animasera strazile, dar ziua cea mai calma si linistitoare pe arterele capitalei din intregul an tot a tinut cu noi. Puterea pedalei si-a spus cuvantul.

Nimeni n-a avut nimic de demonstrat. N-a fost o declaratie de intentii ori altceva de acest gen. N-a fost o campanie a „verzilor”. N-a fost un „Gica Contra” automobilistilor. A fost o sansa de a acapara asfaltul, fara constrangerea de a rula mai mereu langa bordura, in stanga traficului. A fost un sentiment eliberator, de forta. Forta reunita si multiplicata a pedalei. Unde-s mai multi, puterea creste. In grup, si organizatori ai etapei prolog a Turului Frantei, gazduita in 2007 de Londra. Iar cum Team GB a facut furori prin ciclistii sai la JO de la Beijing, nu mi-e teama sa spun ca mai multi ne-au privit cu simpatie pasul contra curentului din ziua de Craciun, decat sa ne suspecteze de ateism sau sa sara la alte concluzii pripite. Pe undeva, m-am simtit stingher cand am trecut prin fata unei pitoresti biserici chiar pe malul Tamisei, din care lume luminata tocmai iesea de la slujba de Craciun. Bisericuta era pierduta intre noile blocuri de beton si sticla din zona, care strajuiesc fluviul, asa incat mi-am zis ca asaltul impotriva traditiilor Craciunului nu e atat de mare din partea puterii pedalei, pe cat e de mare valul modernismului in dauna religiei.

In fond, puterea pedalei e una curata la suflet. Nu poluezi atmosfera, nu faci galagie, nu consumi carburanti, nu ocupi mult spatiu. E o procesiune silentioasa a unor suflete care pot catadicsi sa vizualizeze, gandeasca si actioneze inafara ingradirilor si dogmelor sociale. Nu stiu daca ma voi realipi vreodata turului 2512 dar pentru un Craciun din viata a fost o minunata revelatie. Iti demonstreaza ca si cu foarte putin din ceea ce reprezinta confortul si comoditatea existentei moderne, te poti de fapt alimenta cu foarte mult la capitolul energie pozitiva si senzatii de bine. Un Craciun memorabil, in rol de turist ciclist prin orasul tau de adoptie. Pe care, vazandu-l mai golas, din diferite unghiuri, am invatat sa-l ador cu atat mai mult. Si inca o data… cat de mult ne trebuie de fapt pentru a fi fericiti?

Vei spune cititorule ca am ales varianta 2512 in lipsa de altceva mai bun de facut. E drept, altadata de Craciun inghetam in varful pantei, cu betele in mana. Dar parca mi-a adus aminte de ineditul Craciunului tarandu-ne pe burta la intrarea stramta in Pestera Liliecilor, undeva in susul Manastirii Horezu. Daca n-am fi pasit in necunoscutul acelei directii, n-am fi auzit, odata ajunsi in inima muntelui, un inaltator cor calugaresc barbatesc, razbatand de undeva din catacombe. Tot asa, n-as fi descoperit o Londra care e cu totul altfel in 25.12 decat in covarsitoarea majoritate a zilelor anului.